Varför fungerar inte mina hörlurar?
Det första steget för att reparera ditt hörlursuttag är att identifiera källan till problemet. Kom ihåg att telefonens hörlursport är robust. Det är fortfarande sårbart för olika problem. Damm, fukt och andra problem dras till den här lilla öppningen på din telefon.
Dessutom ökar risken för skador att kontinuerligt koppla in och ur dina hörlurar. Oavsett om dina hörlurar inte fungerar alls eller om ljudkvaliteten är inte vad den brukade vara.
Möjliga orsaker till att hörlursuttaget inte fungerar
Listan innehåller några av de vanligaste orsakerna till detta problem.
Problem med systemet. Du kanske inte kan använda dina hörlurar eller hörlursuttaget om Windows stöter på problem.
Skador på kroppen. Det är osannolikt att dina hörlurar eller hörlursuttag fungerar om de är skadade.
Drivrutiner som inte längre stöds. Dina drivrutiner gör det möjligt för dina enheter att fungera med Windows 10. Om dina ljud- och ljuddrivrutiner är föråldrade kan användning av hörlurar eller hörlursporten orsaka problem.
Fel i programvaran. Du kanske inte kan använda din smartphone korrekt om ett program laddat på den stör dina hörlurar eller hörlursuttag.
Metoder för att fixa ”Hörlursuttaget fungerar inte”:
- Inaktivera frontpanelens jackdetektion
- Kör Windows 10 Audio Troubleshooter
- Ändra standardljudformatet
- Aktivera standarduppspelningsenheten
- Uppdatera din ljud- och ljuddrivrutin
- Rengör smuts från hörlursuttagen
- Ta bort eventuell Bluetooth-anslutning
- Kontrollera hörlurarnas prestanda
- Kontrollera enhetens inställningar
- Byt bärbar dators ljudkort
Inaktivera frontpaneljackdetektion
-
- Om du har ett Realtek-ljudkort kan du lösa problemet genom att ta bort frontpaneldetekteringen.
- Det styr inte chansen att använda frontpanelens uttag i framtiden. Under andra omständigheter är det tvärtom. Denna procedur kan hjälpa dig att fixa problemet med ditt hörlursuttag för bärbar dator som inte fungerar.
- I sökrutan skriver du Kontrollpanelen och väljer sedan den från resultatlistan.
- Använd rullgardinsmenyn i fönstrets övre högra hörn och ändra visningsläget till Stora ikoner.
- Rulla ned till Realtek HD Audio Manager och klicka på den. Om du inte ser det här alternativet har du antingen inte rätt drivrutiner eller använder ett annat ljudkortsmärke.
- Välj ikonen Connector Settings från rullgardinsmenyn.
- Tryck sedan på OK-knappen för att aktivera alternativet Inaktivera ”frontpaneljackdetektion”.
- Din dator bör startas om. Efter det sätter du in enheten i hörlursuttaget och lyssnar på lite musik.
Kör Windows 10 Audio Troubleshooter
Ljudfelsökaren kanske kan lösa ljudproblem automatiskt. En inbyggd felsökare i Windows 10 skannar systemet och föreslår möjliga lösningar.
- Genom att trycka på Windows + I-knapparna på ditt tangentbord kan du komma åt appen Inställningar. Alternativt, gå till Start och välj kugghjulssymbolen.
- Välj Uppdatering och säkerhet från rullgardinsmenyn.
- Från menyn till vänster väljer du Felsökning.
- Välj Spela upp ljud under kategorin Komma igång och köra.
- För att köra felsökaren klickar du på knappen Kör felsökaren.
- Vänta tills felsökaren har slutfört sin undersökning. Om något hittas kan du välja att få det fixat automatiskt.
Ändra standardljudformatet
Du kanske inte hör ljudet lika bra om formatet på ljudet du spelar inte matchar standardalternativet. För att ändra det, följ dessa steg:
- Klicka på Ljud efter att ha högerklickat på ljudikonen i det nedre högra hörnet av skärmen.
- Välj fliken Uppspelning från rullgardinsmenyn. Välj sedan Hörlurar > Egenskaper från snabbmenyn.
- Välj sedan Avancerat. Välj sedan en efter en från listan och klicka på Testa för att se om du kan höra ljud från det format du valt.
- Klicka på Använd > OK om något av formaten fungerar.
Aktivera standarduppspelningsenheten
I sökrutan skriver du Kontrollpanelen och väljer sedan den från resultatlistan.
- Använd rullgardinsmenyn i fönstrets övre högra hörn och ändra visningsläget till Stora ikoner.
- Välj fliken Ljud från menyn.
- Gör ett ljudval.
- Högerklicka var som helst på fliken Uppspelning och välj alternativet Visa inaktiverade enheter. Det kommer att visa din enhet, även om den tidigare var gömd.
- Högerklicka på hörlursenheten som inte fungerar och välj Egenskaper. För att se till att det inte är begränsat från att spela upp ljud från din PC, välj Aktivera.
- Klicka på knappen Ange som standard, som nu är tillgänglig.
- Starta om din dator genom att trycka på OK-knappen. Kontrollera om dina hörlurar eller hörlursuttag är i gott skick.
Uppdatera din ljud- och ljuddrivrutin
Du måste uppdatera dina drivrutiner regelbundet. Ljuddrivrutiner som är inaktuella kan skapa mycket fler problem än du kanske inser.
- Håll ner Windows-tangenten och R. Det kommer att starta Run-programmet.
- För att öppna Enhetshanteraren, skriv ”devmgmt.msc” utan citattecken och tryck på OK-knappen.
- Klicka på pilikonen för att utöka avsnittet Ljud, video och spelkontroller.
- Välj Uppdatera drivrutin från snabbmenyn för din ljuddrivrutin.
- Välj Sök automatiskt efter uppdaterad drivrutinsprogramvara.
Om Windows upptäcker en uppdaterad drivrutin kommer den automatiskt att ladda ner och installera den på din dator.
Starta om din maskin och se om problemet med hörlurarna eller hörlursuttaget har lösts.
Rengör smuts från hörlursuttagen
Börja titta in i domkraften efter tecken på smuts. Stäng nu av ditt trådbundna headset helt och håll, om det laddas, koppla ur strömkabeln. Använd en pincett, en tandpetare eller en nål för att ta bort all smuts som kan finnas.
Du har korrekt tagit bort alla betydande skräpbitar. Sätt in en bomullspinne i domkraften som har fuktats med en liten bit tvättsprit. För att ta bort eventuellt överblivet ludd eller damm, virvla det försiktigt runt. Du kan också använda tryckluft för att trycka bort smutsen.
Undersök uttaget med ficklampan en gång till för att avgöra hur bra du gjorde. Vänta några ögonblick innan du slår på enheten igen för att avgöra om dina hörlurar fortfarande fungerar. När du har rengjort det bärbara hörlursuttaget, flytta för att rengöra hörlurskontakten.
Ta bort eventuell Bluetooth-anslutning
Din Android-enhet kan ha varit kopplad till en trådlös enhet som en högtalare eller trådlösa hörlurar. Ditt operativsystem kan ha inaktiverat ditt uttag. Oavsett Bluetooth-inställningsmenyn kommer stock Android att känna igen allt som placeras i uttaget. Android är ett mångsidigt och fragmenterat operativsystem. Beteendet varierar beroende på tillverkare och Android-enhetsversion.
- Kontrollera listan över associerade enheter i Inställningar > Bluetooth-ljudinställningar.
- Tryck på infoikonen för att koppla bort en post som matar ut ljud från din smartphone.
- Kontrollera om hörlurarna fungerar genom att stänga av Bluetooth-modulen.
Kontrollera hörlurarnas prestanda
Om du inte har undersökt andra möjligheter är det enkelt att dra slutsatsen att ditt hörlursuttag är problemet.
- Ditt hörlursuttag kanske fungerar, men dina hörlurar har några interna problem. Det är enkelt att se om dina hörlurar är källan till problemet.
- Anslut dina hörlurar till en annan enhet: Det behöver inte vara en smartphone; alla enheter med hörlursuttag räcker.
- Se till att din gadget känner igen dina hörlurar. Om du använder en dator kan du kontrollera din anslutning genom att klicka på ljudikonen.
- Kontrollera volymen på dina hörlurar på olika nivåer. Spela musik från olika källor med olika volymer.
- Om allt fungerar som det ska på en annan enhet har du identifierat roten till problemet. Det är din telefon. Innan du fortsätter kanske du vill prova att använda ett annat par hörlurar med din smartphone.
- Om dina hörlurar inte fungerar någon annanstans, är problemet med tillbehöret, inte med hörlursuttaget.
Kontrollera enhetens inställningar
Bluetooth-inställningar har potential att sabotera din upplevelse. Dina ljudinställningar kan ha samma effekt.
- Gå till enhetens avsnitt Inställningar och välj Ljud eller Ljud.
- Du bör kontrollera saker som volymnivån och andra problem som kan göra att ljudet stängs av.
- Ett mute-alternativ är vanligtvis den enda inställningen som förhindrar att ditt ljud spelas upp.
- Testa att starta om enheten om detta inte är påslaget och ljuduttaget inte fungerar.
- Många smartphoneproblem kan lösas genom att slå på och stänga av telefonen igen. Det tar en kort tid att slutföra.
- Kontrollera telefonens systeminställningar för att se om det finns några tillgängliga programuppdateringar. En mjukvaruuppdatering kan lösa ett problem som förhindrar att ljudet spelas upp korrekt på din nuvarande enhet.
Byt bärbar dators ljudkort
Ljudkortet på din bärbara dator kan också vara felaktigt, och om ingen av de andra lösningarna fungerar är det troligen problemet. Ljudkortet, ibland känt som Daughterboard, är oberoende av moderkortet i de flesta bärbara datorer.
För att komma åt problemet en gång för alla kan du byta ut ljudkortet. Vår datorbutik har ett ljudkort för din dator.
Varför fungerar inte mitt hörlursuttag?
Klicka på Ljud efter att ha högerklickat på högtalarikonen i det nedre högra hörnet av din datorskärm. Klicka på fliken Uppspelning, koppla sedan ur och koppla in dina hörlurar i uttaget. Se till att hörlurar (eller högtalare/hörlurar, som beskrivs nedan) är markerade och klicka sedan på OK.
Hur aktiverar jag ljuduttaget för hörlurarna?
Om de trådbundna hörlurarna inte fungerar, välj Egenskaper från snabbmenyn genom att högerklicka på enheten. Om du aktiverar den säkerställer du att den kan spela upp ljud från din dator. Nu när knappen Ange som standard har aktiverats klickar du på den. Tryck på OK-knappen för att starta om datorn.
Varför fungerar inte mina hörlurar när jag ansluter dem till min telefon?
Det finns ingen Bluetooth-anslutning. Det är möjligt att din Bluetooth-anslutning för trådlösa enheter inte fungerar korrekt. Hörlurarna kan ha inaktiverats eftersom du har kopplat din telefon till en trådlös enhet. Börja med att inaktivera Bluetooth för att se om det är problemet.
Varför upptäcker inte min dator mina hörlurar?
Din bärbara dator kan potentiellt misslyckas med att identifiera dina hörlurar på grund av en saknad eller föråldrad ljuddrivrutin. Som ett resultat, se till att din ljuddrivrutin är aktuell. Du kan uppgradera din ljuddrivrutin på ett av två sätt: manuellt eller automatiskt. Använd Driver Easy för att kontrollera din dator för eventuella problematiska drivrutiner.
Se till att dina hörlurar är korrekt anslutna
Det första du bör kontrollera för att se är om dina hörlurar är korrekt anslutna. Detta gäller både trådbundna och trådlösa hörlurar. Felaktiga anslutningar kan orsaka statiskt, otydligt ljud eller avbrott i uppspelningen. Eller så kan det till och med göra att din bärbara dator inte känner igen dina hörlurar alls.
När det gäller trådbundna hörlurar, se till att de är anslutna till rätt port – det finns vanligtvis en hörlurssymbol eller färgkod som hjälper dig att känna igen rätt port och kontakt. Porten för mikrofoner är en färgad pick, medan den för dina hörlurar högtalare är färgad limegrön. Detsamma gäller din hörlurskontakt.
De flesta bärbara Windows-datorer har dock redan en enda TRRS-port istället för de ovan nämnda färgade TRS-portarna. Så om dina hörlurar har två uttag (ett för mikrofon och ett för högtalarna) men din bärbara dator bara har en port, kan du bara använda någon av de två om du inte investerar i en TRS-till-TRRS-ljudsplitter.
Om det inte löser problemet att koppla in dina hörlurar, kontrollera om hörlursuttaget är skadat. För detta, kontrollera om de är böjda för ens det minsta eller om de känns lösa och fortsätter att falla ut ur porten. Om den är kraftigt skadad är det bästa sättet att köpa en ersättning. Men om du vill spara lite pengar kan du prova att kolla in vår handledning om hur du fixar dina hörlurar.
Med trådlösa hörlurar kan de flesta problem lösas genom att återställa dina hörlurar. Om de fortfarande inte ansluter ordentligt kan problemet bero på ett programvaruproblem med hörlurarna eller Bluetooth-modulen. I de flesta fall behöver du bara några minuter för att lösa din Bluetooth-anslutning på din PC.
Konfigurera hörlursinställningar
När dina hörlurar är ordentligt anslutna kommer Windows 10 att meddela dig om en lyckad anslutning med en ”ding”. Detta betyder vanligtvis att enheten har identifierats av Windows och nu är redo att användas.
Men i vissa fall kan det hända att dina hörlurar inte fungerar även efter att meddelandet ljuder – det betyder att vissa programvaruproblem måste lösas. Här är en snabb titt på några av de potentiella problemen och hur du kan lösa dem:
Ställ in hörlurar som ”Default Output Device”
Det första du kan göra är att kontrollera om dina hörlurar har ställts in som standardutgångsenhet. För att göra detta, följ helt enkelt dessa steg:
Högerklicka på högtalarikonen i meddelandepanelen (vanligtvis längst ner till höger på skärmen) och klicka på ”Öppna ljudinställningar”.
I fönstret som öppnas klickar du på rullgardinsmenyn ”Välj din utenhet” och väljer dina hörlurar.
Välj sedan ”Hantera ljudenheter” och kontrollera om dina hörlurar är ”Inaktiverade”. Om ja, välj dem och klicka på ”Aktivera”.
Dessa steg gör att dina hörlurar blir standardljudutgångsenheten varje gång du ansluter dem till din PC eller bärbara dator. I vissa fall kanske dina hörlurar inte visas i rullgardinsmenyn.