Ända sedan Apple släppte sina AirPods har konsumenternas efterfrågan på trådlösa hörlurar ökat. Trots deras tekniska framsteg lider ibland Bluetooth-hörlurar av irriterande problem. I den här artikeln tar vi en titt på de vanligaste problemen med Bluetooth-hörlurar och enkla lösningar för att fixa dem!
Min smartphone kan inte hitta mina Bluetooth-hörlurar
Så du vill ansluta dina hörlurar till din smartphone, men av någon anledning visas inte hörlurarna i din Bluetooth-enhetslista?
Här är en lista över potentiella problemlösare:
- Kontrollera om du verkligen har aktiverat Bluetooth-alternativet på din telefon. Det är en förvånansvärt enkel sak att missa.
- Kontrollera om dina hörlurar är kompatibla med din enhet och operativsystem. Om du använder en iPhone bör den köra minst iOS 7, som inbyggt stöder ”Bluetooth Smart Ready.” Om du använder Android, se till att den körs minst Android 4.3.
- Se till att din smartphone och hörlurar är tillräckligt nära varandra när du vill ansluta dem. Medan de flesta Bluetooth-enheter – särskilt hörlurar – har tillräckligt med räckvidd, är det bästa sättet att säkerställa att de ansluter när de är inom minst tre fot från varandra.
- Kontrollera tillverkarens rekommenderade parningsprocess. Inte alla Bluetooth-hörlurar kommer att ansluta till din telefon på samma sätt; ibland är det så enkelt som att bara slå på hörlurarna; andra gånger är det lite mer komplicerat. För att undvika problem med att para ihop din enhet, läs noga igenom alla detaljer om vad du bör göra.
- Försök att stänga av och slå på dem igen. Det är en gammal metod, men låt oss inse det – ibland fungerar det verkligen.
- Stäng av eller ta bort eventuella störande enheter. Det kan vara så att dina hörlurar av någon anledning försöker ansluta till en annan enhet istället för din smartphone.
- Flytta dig bort från Wi-Fi-routern. Det kan vara så att din Wi-Fi-router använder samma spektrum som hörlurarna och därmed orsakar vissa störningar.
Mina Bluetooth-hörlurar fortsätter att kopplas från
Det finns inget mer frustrerande än att lyssna på bra musik när dina Bluetooth-hörlurar plötsligt bara kopplas ifrån. Ibland bryts Bluetooth-anslutningen helt och tvingar dig att återansluta, andra gånger avbryts den i några sekunder innan den återansluts. Båda är lika frustrerande upplevelser men kommer med lika enkla lösningar.
- Håll dig inom räckhåll för dina hörlurar och smartphone. Det är lätt att vandra runt utan att vara bunden till ljuduttaget på din smartphone, men det är ännu lättare att flytta utanför räckvidden.
- Ta bort alla onödiga Bluetooth-anslutningar. Det kan mycket väl vara så att din smartphone är ”överväldigad” av antalet saker som försöker ansluta till den.
- Se till att ditt Bluetooth-headset har tillräckligt med batteri. Bluetooth-hörlurar har en tendens att med jämna mellanrum koppla från när de har låg batterinivå.
- Prova att koppla bort dina hörlurar och sedan para ihop dem igen med din smartphone.
- Kontrollera om andra också står inför ett liknande problem. Ibland kan slumpmässiga avbrott orsakas av buggy programvara, och det är egentligen inte ditt fel. I det här fallet måste du dock kontakta tillverkaren för att få hjälp.
Ihopkopplingen mellan mina hörlurar och smartphone fortsätter att misslyckas
Det händer också ganska ofta att när du försöker para ihop dina hörlurar och smartphone så möts du antingen av ett felmeddelande eller så verkar parningsprocessen pågå för alltid – utan att egentligen para ihop de två. Den enklaste lösningen här är:
- Ta bort alla oanvända eller onödiga Bluetooth-anslutningar. Vissa enheter börjar agera om det finns för många enheter i din Bluetooth-anslutningslista.
- Om detta misslyckas kan du prova någon av de andra lösningarna vi redan har listat.
Det är statiskt när jag lyssnar på musik i mina Bluetooth-hörlurar
Trots att den har kommit långt är Bluetooth-tekniken fortfarande känslig för störningar som statiska eller knastrande ljud när du lyssnar på musik.
Först bör du inaktivera eller stänga av alla andra oanvända Bluetooth-enheter i området.
Om statiken inte försvinner, försök att återställa dina hörlurar (du kan enkelt ta reda på detta genom att hänvisa till tillverkarens webbplats).
Slå på din mediaspelare, koppla sedan bort hörlurarna i 30 sekunder och koppla sedan ihop dem igen.
Minska avståndet mellan din smartphone och dina hörlurar, eftersom detta också hjälper till att minska (eller till och med lösa) eventuell statisk elektricitet.
Dessa är alla beprövade metoder för att komma runt några av de mer irriterande Bluetooth-problemen, men det här är inte en sammanfattande lista. Om ingen av dessa felsökningsmetoder fungerar är det bäst att kontakta tillverkaren direkt.
Först: Identifiera problemet
Innan du börjar trycka på knappar och justera inställningar, se om du kan hitta källan till problemet: Det kan vara dina hörsnäckor, visst, men det kan också vara din telefon eller till och med appen du använder för att spela musik. Para ihop dina hörlurar med en annan enhet och se om de fungerar bättre – jag tycker att min Android-telefon kan vara lite knäpp, så jag testar ofta hörlurar på min frus iPhone för att se om det är något på min telefon som är boven.
Du kan också prova ett par trådbundna hörlurar eller koppla in dina Bluetooth-hörlurar med en kabel (om de stöder det). Slutligen, prova ett annat par Bluetooth-knoppar om du har dem liggande. Om du kan fastställa källan till problemet kanske du har en bättre uppfattning om var du ska fokusera dina felsökningsinsatser.
Om ljudet förvrängs eller laggar
Om du kan para ihop dina hörlurar men något inte låter riktigt bra – kanske låter musiken av lägre kvalitet än den borde eller så klipps den in och ut – kan det vara ett problem med din trådlösa anslutning.
Kontrollera din källa. Innan du går till felsökning av Bluetooth, se till att statisk ström inte är inneboende i källan till din musik – kanske lyssnar du på en MP3-fil med låg bithastighet från dina Napster-dagar, eller så kanske din streamingtjänst har ställts in på en mycket låg -kvalitetsinställning. Kontrollera ett annat par hörlurar – vilket du redan borde ha gjort tidigare! – och se om det verkligen är Bluetooths fel. På samma sätt, säger Cramer, se till att din Wi-Fi- eller mobilsignal är bra. Om din internetanslutning inte kan hålla jämna steg med Spotify kommer den att kopplas in och ut utan att dina hörlurar är fel.
Koppla ihop hörlurarna igen. Som med all felsökning bör mantrat ”stäng av och slå på det igen” vara din första försvarslinje. Koppla bort hörlurarna, stäng av dem, starta om telefonen och koppla ihop igen från början innan du fortsätter.
För hörlurarna närmare enheten. Om du lyssnar på musik på en iPad som sitter tvärs över rummet kan du vara för långt bort – eller ha för många hinder i vägen. Även om specifikationerna säger en sak måste det vara fri sikt och utan att en massa andra Wi-Fi- eller Bluetooth-signaler också trängs. Kom närmare enheten och flytta bort från annan signalgenererande elektronik för att se om det hjälper.
Para ihop individuella knoppar ordentligt. Om du har ”äkta trådlösa” eller ”trådfria” hörsnäckor låter många dig lyssna på bara en hörsnäcka åt gången – men du måste göra det på ett visst sätt. Om du kopplar ihop båda hörsnäckorna och bara stoppar en i fickan, orsakar du en dålig anslutning mellan de två, och du kan uppleva stamning. Kontrollera bruksanvisningen för att se den korrekta proceduren för att lyssna på en enda knopp.
Koppla bort andra enheter. Jag har upptäckt, på vissa telefoner, att Bluetooth-ljud kommer att förvrängas om min telefon är ansluten till andra Bluetooth-enheter samtidigt, som en smart klocka eller annan uppsättning hörlurar som inte är aktiva. Försök att koppla bort andra enheter eller stänga av dem för att se om problemet försvinner.
Uppdatera mjukvaran. Jag vet, jag vet, du hör det här hela tiden – ”du kanske bara behöver en mjukvaruuppdatering!” Men det är verkligen värt ett försök: Se om dina hörlurar erbjuder en medföljande app som kanske kan hjälpa.
Stäng av all ljudbehandling. På tal om kompletterande appar, om du redan har appen för dina hörlurar, försök att stänga av dess extrafunktioner. Equalizers, brusreducering och annan bearbetning kan orsaka distorsion eller andra egenheter, så det är bättre att eliminera dem från ekvationen medan du felsöker. Om din telefon har sin egen bearbetning, stäng av dem också.
Justera din Bluetooth-ljudkod. I Bluetooth-inställningarna för din enhet trycker du på ”i” eller inställningskuggan bredvid dina aktuella hörlurar och ser vilka alternativ som är tillgängliga för dig. Vissa hörlurar kan erbjuda HD Audio eller andra liknande codecs, som du kan slå på och av för att se om ljudet förbättras.
Avmarkera handsfree-läge i Windows. På samma sätt, om du försöker ansluta till en PC, kan dina hörlurar ha två poster i Windows ljudinställningar – en för stereomusik, en för telefonsamtal. Klicka på högtalarikonen i det nedre högra hörnet, välj ljudkällan längst upp och se till att du väljer dina hörlurar från listan, inte ett headset eller handsfree-alternativ. (Du kan stänga av detta beteende helt och hållet genom att gå till Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Enheter och skrivare, högerklicka på dina hörlurar och välja Egenskaper. Under fliken Tjänster avmarkerar du handsfreetelefoni.)
Om du bara hör musik i en öronsnäcka
Äntligen har uppkomsten av äkta trådlösa eller trådlösa öronsnäckor orsakat ett nytt fenomen: Du kan para ihop ordentligt, men du hör musik som kommer ut från bara en öronsnäcka.
Återanslut öronsnäckorna till varandra. Ofta, med äkta trådlösa hörsnäckor, kommer en att paras ihop med din telefon, sedan kopplas hörsnäckorna ihop med varandra, vilket kan orsaka förvirring om de tappar den andra anslutningen. Starta om dina öronsnäckor genom att sätta dem i fodralet, stänga dörren (om en sådan finns) och vänta 10 sekunder innan du försöker igen. Genom att stänga av och slå på dina öronsnäckor ger det dem möjlighet att ”hitta” varandra igen och återta relationen mellan föräldrar och barn mellan vänster och höger hörsnäckor.
Para ihop öronsnäckorna igen. Som jag nämnde ovan har sanna trådlösa modeller ofta specifika parningsmetoder för lyssning med en enda knop, och det är möjligt att du av misstag parade ihop den sekundära knoppen på egen hand. Testa att koppla bort öronsnäckorna helt och hållet och para ihop dem igen. Vissa hörsnäckor kan ha ett felsäkert hård återställningsläge om du fortfarande inte kan få ihop dem, säger Cramer, så kolla i manualen för att se vad den rekommenderar i det här scenariot.
Med lite tur bör ett av de många felsökningsstegen ovan få dina Bluetooth-hörlurar att starta igen. Om allt annat misslyckas, titta igenom dina hörlurars manual och se om det finns ett sätt att återställa dem helt – eller, om det inte är så, kan du återställa enhetens Bluetooth-inställningar från början.
På iOS, gå till Inställningar > Allmänt > Återställ > Återställ nätverksinställningar, vilket kommer att torka alla dina sparade Bluetooth- och Wi-Fi-enheter.
På Android, gå till Inställningar och sök efter ”Appar” eller ”Appar och aviseringar”, tryck på Visa alla för att se en lista över alla dina appar, tryck sedan på de tre prickarna i hörnet för att Visa systemappar.
Rulla ned till Bluetooth, tryck på Lagring och rensa dess data och/eller cacheminne. Det här är något mer nukleära alternativ som kräver att du parar ihop alla dina enheter igen, men om inget annat fungerar är de värda ett försök. Annars kan problemet ligga hos din telefon eller öronsnäckor, som endast kan åtgärdas av tillverkaren – eller genom att köpa en telefon med ett jäkla hörlursuttag.